1. Waterstag

Het waterstag is ter bescherming omwikkeld met Dyneema en kan bij getopte kluiverboom de romp niet beschadigen.

2. Kluisborden

De kluisborden zijn van teakhout en het motief is een Zinnia-bloem.

3. Anker

Een zogenaamd dreganker, bekend om zijn uitstekende werking en speciaal ontworpen om zo authentiek en compact mogelijk te passen in het beeld van boeg en kluisborden.

4. Kluivernet

Op maat gemaakt, met knoopafstanden die een veilig gevoel geven en waardoor het goed toeven is in het kluivernet. Onder alle omstandigheden /hellings-hoeken kan het anker onbelemmerd naar beneden.

5. Voorstagspanner

Voor het makkelijk strijken van de mast is deze ‘quick release’ spanner gemonteerd, waarmee met slechts enkele slagen het voorstag op elke gewenste spanning kan worden gezet voor een juiste trim.

6. Loosgaten

De gangboorden zijn voorzien van loosgaten, die onder het berghout uitkomen. Hierdoor ontstaan geen hinderlijke (regen-)strepen op de romp.

7. Zwaardverstelling

De zwaarden zijn tijdens het zeilen voor een optimale trim traploos in lengterichting verstelbaar, dankzij de speciaal ontworpen wormwielophanging.

8. Zwaarden

Voor nog betere aandewindse zeileigenschappen zijn de zwaarden geprofileerd.

9. Mastkoker / ketting

Extra zwaar uitgevoerde mastkoker i.v.m. strijkbare mast, die middels een ketting opgetrokken wordt.

10. Scepters

Aan weerszijden, buiten het gangboord geplaatste steunen voor fokkenboom, pikhaak, vaarboom etc. Tevens houvast en ideaal ophangpunt voor fenders.

11. Schuifluik

Schuifluik loopt op lagers in rails, in combinatie met slechts 1 schuifrail in het midden, waardoor het luik met de kromming van het kajuitdak ‘meeloopt’ en in gesloten toestand de toegang hermetisch afsluit en er dus geen buiswater naar binnen kan dringen.

12. Loopplank

Handzame loopplank die feilloos past op de korvijnagel van de aanvaringsklamp en onder elke hellingshoek stabiel blijft.

13. Dirksluik

Prachtig vormgegeven toegangsluik tot het voorschip, voorzien van veel praktische details waaronder een meescharnierend klepje waardoor er geen losse onderdelen ter afsluiting nodig zijn.

14. Schootlieren

De authentieke, bronzen schootlieren (voorzien van moderne techniek) zijn tussen het potdeksel en de kuiprand geplaatst waardoor er een optimale bediening mogelijk is, zonder dat kuipruimte opgeofferd wordt.

15. Hijsogen

Door de 4 geïntegreerde hijsogen is hijsen van het schip een fluitje van een cent en super veilig! Geen hijsbanden die verkeerd kunnen zitten en de romp beschadigen. De boot hoeft niet verplaatst te worden om antifouling aan te brengen waar de hijsbanden zaten.

16. Zeekuip

Ruime, diepe en zelflozende kuip met hoge, comfortabele rugleuningen die iets naar binnen staan ten opzichte van het potdeksel waardoor er geen onverwachte golf in de kuip kan komen.

 

17. Navigatiepaneel

Op de stuurconsole geen verzameling van (zee-)water- en dus corrosie-gevoelige metertjes en lampjes. Alles is afleesbaar op het navigatiepaneel.

18. Kuiptafel

Wegneembare klaptafel van teakhout, van zodanige afmetingen dat het in neergeklapte stand geen sta in de weg is en indien gewenst ook tijdens het varen gebruikt kan worden.

19. Stuurrad

Het stuurrad is aan de helmstok gekoppeld middels Dyneema draden en geeft feilloos elke beweging van het roer door. Dankzij de juiste overbrenging stuurt de boot licht onder alle omstandigheden.

 

20. Noodhelmstok

Doeltreffend voor noodsituaties, maar tevens heel goed te gebruiken als helmstok.

21. Overloop

De schootoverloop loopt van boord tot boord en is daarmee breed te noemen, waardoor het grootzeil goed te trimmen is.

22.Traveler

Dankzij de traveler is finetunen nog beter mogelijk!

 

23. Roerbeeld

De vriendelijk kijkende leeuw is van teakhout en verguld. De leeuw komt weer terug in het beeldmerk van de Martina Maria.

24. Mast en giekprofiel

Om de rondhouten licht en toch sterk te houden is gekozen voor holle gepatenteerde profielen van Leospar.

 

25. Teakdek

Voor een stoer aanzien is er gekozen voor bredere delen dan gebruikelijk.
De teakdelen zijn volgens het zogenoemde ‘vacuümsysteem’ op het dek gelijmd, waardoor schroeven en schroefgaten in het stalen dek niet nodig zijn.

26. Walaansluiting

De walaansluiting is mooi, verdekt weggewerkt onder de nagelbank. Hierdoor geen aantasting door water en het snoer kan direct overboord.

27.  12 volt-aansluitingen

Voor en achter is een 12 volt-aansluiting voor extra accessoires zoals bijv. een schijnwerper, boordlichten etc.

28.  2 kleurenlantaarn

Los van de standaard navigatieverlichting in de mast is deze 2 kleurenlantaarn, voor het geval deze gewenst is, op eenvoudige wijze op het anker te monteren.

29. Heklicht

Eenvoudig op de overloop aan te brengen, in situaties dat een heklicht gewenst is.

30. Vulopeningen diesel

Er zijn 2 gescheiden kunststof brandstoftanks aan weerszijden, met ieder zijn eigen vulopening die in de bakskisten een plaatsje vinden en voorzien zijn van een ‘morsrand’ voor het geval er toch geknoeid wordt bij het vullen.

31. Boiler

In het achterschip zit de gasboiler in een ‘gasdichte’, via de scheg geventileerde ruimte. Het is een Trumaboiler die onafhankelijk van de motor direct warmwater geeft. Er zit ook een elektrische spiraal in, waardoor via de walaansluiting warmwater gemaakt kan worden.

32. Gasflessen

De gasbun, achter in de kuip, biedt ruimte voor 2 gasflessen en ventileert via de scheg. Tevens zit hier de op afstand bedienbare elektrische hoofdafsluiter.

33. Ventilatie bakskisten

De bakskisten worden continue geventileerd via openingen in de nagelbanken, achterin de kuip.

34. Technische ruimte

Onder het bed van de eigenaarshut zit de goed toegankelijke technische ruimte, waarin de Jet Thruster en de hydraulische pomp voor de maststrijkinstallatie zijn ondergebracht. Tevens een elektrisch verstelbaar voeteneind!

35. Kluis

De gever van log en dieptemeter zijn ondergebracht in een waterdichte bun, waardoor er geen lekwater in de rest van de bilge kan komen.
Praktisch detail… het is tevens een kluis voor waardevolle papieren etc.

36. Nachtverlichting

Onder de 2 kleine verhogingen in de vloer zit rode nachtverlichting.

37. Bergruimtes

Geen ruimte is onbenut gebleven en getransformeerd tot handige bergruimte.

38. Watersysteem

Vanuit de 2 gescheiden, kunststof watertanks wordt het drinkwater gefilterd door UV-licht (anti-bacterie) en een koolstoffilter (geen nare geurtjes).

39. Grijswatertank

Alle afvoeren leiden naar grijswatertanks, die automatisch overboord lozen. Hierdoor kan nooit buitenwater, via de afvoer terug in de wasbak lopen.

40. Vuilwatertanks

Beide wc’s hebben een eigen vuilwatertank, met zowel afvoer ‘overboord’ als op dek om leeggepompt te worden. Een praktische indicatiemeter geeft aan hoe vol de vuilwatertanks zijn.

41. Wastafels

Er is gekozen voor ovale porseleinen wastafels van Villeroy en Boch, waardoor in een beperkte ruimte toch een royale wastafel past.

42. Werkbladen

Het aanrechtblad in de keuken, de werkbladen in de sanitaire ruimtes en de vloer van de douche zijn allen van Corian. Exact op maat geproduceerd (geen naden), hitte- en krasbestendig kunststof materiaal met een antibacteriële werking.

43. Bergladen

Veel bergruimtes zijn uitgevoerd als lade. Onder de sofa zijn 2 extra lange laden, die uitermate geschikt zijn voor kaarten en andere zaken die normaal gesproken in de kaartentafel te vinden zijn.

44. Klaptafel

Tegenover de kajuittafel is een smalle klaptafel, waar je even ongestoord met je laptop of tablet kan werken, hierbij ondersteund door losse, overal inzetbare armleuningen.

45. Smart TV

Onder het gangboord is een grootbeeld TV van LG te vinden. Net een maatje groter dan men gewend is op een boot en met aansluitingen op het Internet en de boordnavigatie.

46. Kombuis

Luxe keuken met dubbele wasbak, gasfornuis met oven, grote koelkast met vriesvak en erg veel bergruimte.

47. Verwarming

De Truma Marine gasverwarming is zuinig, geruisloos en levert vanaf het begin direct warmte. Geen hinderlijke geluiden van een opvoerpomp en geen naar olie ruikende verbrandingsgassen.

48. Buitendouche

Aan bakboord, achterin de bakskist, bevindt zich de warmwater douche. Heerlijk na het zwemmen in de kuip even afspoelen!

49. Natte kast

Direct bij binnenkomst aan stuurboord bevindt zich de royale ‘natte kast’ met onderin ruimte voor gereedschap.

50. Zwaardlieren

Zowel elektrisch als met de hand te bedienen, bronzen lieren. Geen rafelige staaldraad, maar ijzersterk Dyneema.

51. Binnendouche

De eigenaarshut is voorzien van een afsluitbare douche, met verdiepte vloer (veel stahoogte), teakhouten blokrooster en een thermostatische kraan. De afvoer heeft een eigen grijswatertank.

52. Bilge

Er is gekozen voor een iets verhoogde kajuitvloer, dus zonder hinderlijke opstapjes. Hierdoor is een ruime bilge / bergruimte ontstaan waar bijv. dranken een fris plekje vinden.

53. Diepe bakskist

Aan stuurboord loopt de bakskist tot onder aan het vlak, waardoor fenders, makkelijk bereikbaar, staand geborgen kunnen worden.

54. Autoprop schroef

Het meest perfecte op het gebied van scheepsschroeven. Door de bijzondere vorm passen de bladen zich aan aan het gewenste vermogen, waardoor een hoog rendement gehaald wordt en volstaan kan worden met een minder zware motor. Zowel vooruit als achteruit hetzelfde rendement en tevens een ‘vaanstand’ voor weinig weerstand tijdens het zeilen.

55. Zwemtrap

Opklapbaar RVS zwemtrap, dus altijd schoon en geen weerstand tijdens het varen.

56. Jet Thruster

Geen boegschroef, maar een krachtige waterstraal zorgt bij het manoeuvreren voor een uiterst efficiënte zijdelingse beweging van het voorschip. Bijzonder geluidarm, pompunit is overal in het schip te plaatsen, uitstroomopeningen van slechts 45 mm en heel bedrijfszeker!

57. Kajuitvloer

De kajuitvloer ziet er uit als een teakdek met brede delen, maar is van vinyl. Dus waterbestendig, geen onderhoud en extra stroef (antislip) als het nat wordt.

58. Maststrijk installatie

De hydraulische maststrijk installatie bestaat uit een pomp en een cilinder. De cilinder ‘staat’ direct onder de mastkoker en is middels een ketting verbonden aan de mastvoet.